Szkoła Podstawowa nr 3

Szkoła Podstawowa nr 3

21-500, Biała Podlaska

ul. Sportowa 7

tel. 833416795

E-mail: sekretariat@sp3-bialapodlaska.pl

PROJEKT ITEATR TVP

Szkoła Podstawowa nr 3 im. Marii Konopnickiej w Białej Podlaskiej została zgłoszona do Projektu

iTeatr TVP

.iTeatr TVP

Udział w projekcie daje możliwość uczestniczenia w wyjątkowych spektaklach teatralnych...

Czym jest iTeatr dla szkół?
iTeatr dla Szkół to autorski projekt, który Telewizja Polska S.A. realizuje od 2012 roku, a którego widownia w maju 2015 roku przekroczyła pierwszy milion. Projekt oparty jest na idei promowania i przybliżania teatru poprzez realizacje transmisji spektakli z teatrów w całej Polsce wszędzie tam, gdzie dostęp do ich oferty jest ograniczony. Odbiorcami comiesięcznych transmisji teatralnych na żywo, realizowanych przy wsparciu każdego z 16 ośrodków regionalnych Telewizji Polskiej, są uczniowie szkół i placówek oświatowych różnego szczebla, oddalonych od wielkomiejskich ośrodków kulturalnych i artystycznych (ze wsi i małych miasteczek) bez łatwego dostępu do oferty wydarzeń teatralnych.

W ramach projektu iTeatr spektakl na żywo odbierany jest w tym samym czasie przez kilkadziesiąt tysięcy uczniów z całego kraju za pośrednictwem kodowanej transmisji internetowej. Udział wszystkich szkół w projekcie jest przy tym całkowicie bezpłatny.

Co można obejrzeć w iTeatrze?
Wśród teatrów, których spektakle na żywo transmitowane są i były do szkół znalazły się m.in.: Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie z „Czarnoksiężnikiem z krainy Oz”, Teatr Muzyczny w Poznaniu z „Anią z Zielonego Wzgórza”, Teatr im. S. Jaracza w Olsztynie z przedstawieniem „Stawiam na Tolka Banana”, Teatr Baj z Warszawy, Teatr Banialuka z Bielska-Białej, jak również teatry muzyczne i teatry lalek z Białegostoku, Olsztyna, Katowic, Wrocławia i wielu innych ważnych ośrodków teatralnych.

PIERWSZY SPEKTAKL JUŻ 11 PAŹDZIERNIKA 2021 ROKU

Okazja do przejrzenia się w historii rówieśniczki z innych czasów niczym w lustrze. 

Przedstawienie jest oparte na książce łodzianki Joanny Fabickiej pt. „Rutka”. Powieść obsypana została wieloma nagrodami - w 2016 roku główną nagrodą polskiej sekcji IBBY, a w 2017 znalazła się na międzynarodowej liście „The White Ravens” – w poetycki, surrealny i nie pozbawiony poczucia humoru sposób przybliża dziecięcemu czytelnikowi obraz życia w łódzkim getcie. 

 Jego bohaterką jest współczesna dziewczynka, dziesięcioletnia Zosia, mieszkająca na łódzkich Bałutach. Dziecko spędza wakacje w domu pod opieką ekscentrycznej ciotki Róży i zaczyna poznawać miasto z innej perspektywy, dzięki dziwnej przyjaźni z nową koleżanką, Rutką. Nowa towarzyszka zabaw jest wysłanniczką ze świata, który już nie istnieje – dzięki niej bohaterka a wraz z nią widzowie spektaklu, przeżywa emocjonalną podróż w przeszłość. 

 Joanna Fabicka w bardzo interesujący sposób zderza współczesność z przeszłością, konfrontując obraz dzisiejszej Łodzi z obrazem miasta czasów okupacji oraz zderzając historie dwóch dziewczyn – współczesnej Zosi i pamiętającej czasy Litzmannstadt Getto Rutki. Świat przedstawiony w spektaklu wyreżyserowanym przez Karolinę Maciejaszek jest więc zbudowany na zasadzie swoistego mappingu – na dzisiejszą topografię Łodzi nakładany jest widmowy obraz miasta z przeszłości. 

 Teatralna opowieść o przyjaźni Zosi z Rutką zachęca do empatii i przejrzenia się w historii rówieśniczki z innych czasów niczym w lustrze. Przymierzenie się do jej doświadczenia wymusza redefinicję różnych pojęć, choćby takich jak strach czy poczucie osamotnienia, które przecież dla dziecka, niezależnie od epoki, jest zawsze takim samym, trudnym uczuciem.

Fot. HAWA

 Spektakl został zrealizowany w ramach IV Konkursu im. Jana Dormana, organizowanego przez Instytut Teatralny im . Zbigniewa Raszewskiego. Zgodnie z założeniami projektu jego premiera i kilkadziesiąt spektakli zostały zagrane w placówkach edukacyjnych – w tym przypadku – celowo – znajdujących się na terenie niegdysiejszego getta, w szkołach mieszczących się w rejonach opisanych przez Joannę Fabicką w książce. Spektaklom towarzyszyły warsztaty, które odbywały się w realnych przestrzeniach, miejscach Łodzi, osadzonych w powieści i spektaklu. Istotą projektu było zaproszenie młodych widzów do nowego spojrzenia na miasto, w którym żyją, zachętą do odkrywania w najbliższym otoczeniu śladów niełatwej historii miasta Łodzi i zmierzenia się z tematem jego niegdysiejszej wielokulturowości oraz schyłkiem tamtego świata. Poprzez spektakl i towarzyszące mu działania edukacyjne młodzież mogła poczuć, że zarówno historia tego miasta, jak i ich samych (jako jego mieszkańców) stanowią pewne kontinuum. 

 Jako dziecko lubiłam dotykać murów kamienic – zdawało mi się, że czuję jak oddychają. Zaglądałam w okna domów i zastanawiałam się, kto w nich wcześniej mieszkał. Jakie dzieci się tu bawiły, czyje stopy biegały po kocich łbach bałuckich uliczek? (…) Każde miejsce ma do opowiedzenia jakąś historię. Wystarczy tylko przyłożyć ucho i słuchać… – Joanna Fabicka