„Chodzi mi o to, aby język giętki
Powiedział wszystko, co pomyśli głowa”.
Czesław Miłosz
Drodzy Rodzice!
Rozwój mowy jest jedną z ważniejszych umiejętności, jaką zdobywa dziecko.
Trwa on przez wiele lat i przebiega w indywidualnym rytmie.
Dziecko, które idzie do pierwszej klasy powinno wymawiać wszystkie głoski prawidłowo, mieć bogate słownictwo dotyczące jego życia, otoczenia, umieć budować poprawne pod względem gramatycznym i logicznym zdania.
Prawidłowa wymowa ma duże znaczenie dla powodzenia w nauce czytania i pisania.
Aby poprawić stan mowy dzieci w naszej szkole realizowana jest terapia logopedyczna. Obejmuje ona głównie uczniów klas I-III, którzy wymagają pomocy w zakresie stwierdzonych zaburzeń i wad wymowy. Uczniowie ci uczestniczą w zajęciach logopedycznych, których głównym celem jest usprawnianie ich komunikacji językowej. Logopedia to nie tylko intensywne zajęcia poprawiające wymowę i korygujące wady wymowy. To przede wszystkim zabawa mową, gdyż terapia może być świetną zabawą. Program zajęć oparty jest o indywidualne potrzeby uczniów, a metody pracy dostosowane są do potrzeb każdego dziecka.
W naszej szkole terapią logopedyczną zajmuje się logopeda p. Emilia Tranda- Andrusiuk.
Poniedziałek
|
Wtorek
|
Środa
|
Czwartek
|
Piątek
|
|
8.40- 9.40
10.45-12.25
|
11.40-15.25
|
12.40- 13.40
|
09.50-11.30
12.45-13.30
11.30-12.30 konsultacje
|
Gabinet logopedy - parter, sala 14
|
Zasady przyjmowania uczniów na terapię logopedyczną
w Szkole Podstawowej nr 3 im. Marii Konopnickiej w Białej Podlaskiej:
- Zajęcia logopedyczne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zakłócenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę.
- Logopeda wykonuje we wrześniu przesiewowe badanie logopedyczne uczniom z klas pierwszych, których rodzice wyrazili na to pisemną zgodę.
- Dzieci zgłaszane przez rodziców, nauczycieli, pedagoga, psychologa diagnozowane są w terminie nie dłuższym niż 14 dni od momentu zgłoszenia.
- Nabór dziecka na zajęcia logopedyczne odbywa się każdego roku szkolnego. We wrześniu przeprowadzana jest kontrola stanu mowy dzieci uczęszczających na zajęcia logopedyczne w poprzednim roku szkolnym.
*Za termin rozpoczęcia terapii przyjmuje się koniec września.
- Zakończenie zajęć logopedycznych w danym roku szkolnym odbywa się zgodnie z terminem zakończenia obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
- W przypadku wyeliminowania bądź złagodzenia zaburzenia, stanowiącego powód objęcia dziecka ww. formą opieki, zajęcia logopedyczne mogą zakończyć się wcześniej.
- Decyzję o zakwalifikowaniu dziecka na terapię logopedyczną podejmuje logopeda po diagnozie logopedycznej (badaniu przesiewowym), uwzględniając informacje przekazywane przez rodziców/opiekunów prawnych i osoby pracujące z dzieckiem oraz dokumentację dziecka przedstawioną w szkole przez rodziców/opiekunów prawnych.
- Objęcie ucznia zajęciami logopedycznymi wymaga pisemnej zgody rodziców/ prawnych opiekunów. Wyrażenie zgody jest równoznaczne
z zobowiązaniem, że dziecko będzie uczęszczało na zajęcia regularnie. Każda nieobecność na zajęciach powinna być przez rodzica usprawiedliwiona.
- Liczba uczestników zajęć wynosi od 1 do 4 dzieci.
- Logopeda udziela rodzicom wskazówek do pracy z dzieckiem w domu za pośrednictwem zeszytów logopedycznych. Rodzice uczniów/ prawni opiekunowie mając na celu dobro dziecka zobowiązani są do regularnego kontynuowania terapii logopedycznej i wykonywania zalecanych przez logopedę ćwiczeń z dzieckiem w domu.
- Rodzice uczniów/ prawni opiekunowie mogą uzyskać informacje o postępach dziecka w terapii w trakcie indywidualnych spotkań
z logopedą oraz w czasie dyżurów pełnionych podczas konsultacji nauczycielskich zgodnie z harmonogramem konsultacji.
- Dzień tygodnia i godziny zajęć ustala logopeda.
Bez względu na przyczynę wystąpienia zaburzeń mowy/wad wymowy należy podjąć jak najwcześniej działania terapeutyczne.
Terapia logopedyczna jest procesem. Jej skuteczność zależy od współpracy logopedy z dzieckiem oraz rodzicem. Spotkanie z logopedą nie jest wystarczającym elementem terapii. Dlatego bardzo ważne jest zaangażowanie rodziców w systematyczne ćwiczenie z dzieckiem w domu. Zaleca się, aby ćwiczenia trwały minimum 15 minut dziennie - jednorazowo lub 3 razy po 5 minut. Systematyczność prowadzi do sukcesu.
Im wcześniej nauczymy dziecko prawidłowej wymowy, tym mniej problemów pojawi się w przyszłości. Warto sobie uświadomić, że terapia nie musi być przykrym obowiązkiem. Ćwiczenia logopedyczne w domu mogą być świetną formą kontaktu rodzica z dzieckiem i jednocześnie chwilą przyjemnego relaksu.